טיפול בהתמכרויות

שיתוף המאמר:

מהי התמכרות התנהגותית?
התמכרות היא כותרת לקשת רחבה מאד של התנהגויות.
בתודעה הציבורית המילה "התמכרות" קשורה לשימוש באלכוהול, בסמים או בהימורים, אבל אם נבדוק הייטב בחיינו ובחיי היקרים לנו – רובינו מרגישים מכורים למשהו – מכורים למסכים, מכורים לרשתות חברתיות, מכורים לאוכל ועוד. האם זו באמת התמכרות? איך אפשר לדעת?

אם לא נכנס לכל המינוחים המקצועיים, הסימנים העיקריים לקיומה של התמכרות הם:
כאשר החיים הופכים להיות מאורגנים סביב מושא ההתמכרות (בין אם זה התמכרות לאוכל, התמכרות לקניות, התמכרות למין, התמכרות לעבודה או התמכרות להימורים).לדוגמא, בהתמכרות למין, הרבה מהיום מוקדש להשגת מין, תחזוקת הקשרים המיניים וקיום המין עצמו. בהתמכרות לקניות – שעות רבות מוקדשות לצפייה בתכנים הקשורים לקניות, הסתובבות בחנויות וירטואליות או קניונים, השוואת מחירים וכמובן הקניות עצמן.
כאשר "ההתנהגות קמה על יוצרה" – מרגישים אובדן שליטה על ההתנהגות. ההרגשה היא כאילו ההתנהגות שולטת בכם ולא אתם בה (לדוגמא: גם אם תכננתם לא לקנות יותר החודש את ממשיכים לקנות, גם אם הבטחתם להפסיק להמר – אתם ממשיכים).
למרות שהכמויות הולכות וגדלות, עדיין לא מרגישים עונג או תחושת "שובע". (כי זה לא שהשופינג של היום ישביע את "הרעב לקניות" עד סוף החודש או שההימורים שביצעת אתמול יספיקו לחצי שנה הקרובה).
כאשר ממשיכים בהתנהגות למרות שיודעים שיהיו לכך השלכות שליליות. לדוגמא: כאשר ממשיכים לקנות למרות שיודעים שאין כיסוי לחשבון האשראי או כאשר ממשיכים לקיים יחסי מין מחוץ למסגרת הנישואים למרות שיודעים שהמשמעות היא פירוק הזוגיות והמשפחה.

גישות שונות לטיפול בהתמכרויות

ישנן גישות שונות לטיפול בהתמכרויות. הבולטות ביניהם הן 12 צעדים, טיפול קוגנטיבי -התנהגותי והגישה המוטיבציונית. עם זאת, מחקרים מלמדים שאין עליונות לגישה אחת על פני האחרת. הממצא המעניין הוא שדווקא איכות הקשר עם המטפל היא זו שמשפיעה על הצלחת הטיפול. לכן כאשר אתם בוחרים מטפל שילווה אותם בתהליך, וודאו שאתם בוחרים איש מקצוע עם השכלה מתאימה, ניסיון בתחום ההתמכרויות ושיש לכם חיבור טוב איתו. חשבו מראש מה הקריטריונים שחשובים לכם בתהליך העבודה ואצל המטפל עצמו, נסחו שאלות וקיימו שיחה ראשונית עם המטפל. במידה ואתם מרגישים חיבור, קבעו פגישת הכרות והמשיכו משם.

טיפול בהתמכרויות - כיצד מתמודדים עם הכחשה?

פעמים רבות מצלצלים אלינו אנשים קרובים מהסביבה של המכור: בן/ת – הזוג של… האמא של… האבא של… הילדים של… כדי לברר כיצד ניתן לעורר מוטיבציה אצל האדם המכור להתחיל טיפול. לדבריהם, האדם עצמו אינו מעוניין ואף מתכחש לקיומה של הבעיה.
זה מובן – אתם רואים את המדרון החלקלק בו מידרדדר האדם ואל מול הרצון לעזור אתם חווים תחושת דאגה כנה, רצון לעזור וחוסר אונים. עם זאת, לעיתים "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" והאדם עצמו אינו מודע או מתכחש לבעיה.


אנו משתמשים במושג "הכחשה" כאשר האדם משנה, מעוות או מתנער מדפוסי השימוש שלו – בין אם למין, לסמים, להימורים, לקניות, למחשב או לכל התנהגות ממכרת אחרת.
הכחשה היא דבר מאוד מתוחכם ובעל פנים רבות. ישנן דרגות שונות של מודעות ודרגות שונות של מוכנות לשינוי. בצד הקיצוני של ההכחשה, האדם מכחיש את קיום הבעיה או טוען שהיא אינה רצינית. הוא עלול להאשים את בן/ת-הזוג והסביבה, לשקר או להקטין את מידת הבעיה. הוא עשוי להרגיש שהוא נשפט על-ידי סטנדרטים חברתיים לא הגיוניים או להאמין שאנשים אחרים מתנהגים בדיוק כמוהו, גם אם לא בפרהסיה. אפשרות נוספת היא שהאדם יודע שההתנהגות שלו בעייתית אבל עדיין טוען שהוא בשליטה ויכול להפסיק מתי שרק יחפוץ. כאשר אדם משכנע את עצמו שההתנהגות שלו סבירה ואולי אפילו מוצדקת הוא נותן לעצמו מעיין אישור להמשיך בדרכו ההרסנית והפוגעת.

ההכחשה עשויה להיות גם בנושא ההשפעות של ההתמכרות:
על האדם עצמו – לדוגמא על הזמן והאנרגיה שהדבר גוזל ממנו, על התפתחותו המקצועית, החברתית והנפשית
על קשריו הבינאישיים – הזוגיות, המשפחה הקרייה
על החברה בה הוא חי – לדוגמא השפעת הזנות על הנשים העוסקות בכך ועל החברה


מודעות היא הבסיס לתהליך של שינוי.
הצעד הראשון בתהליך ההחלמה הוא להודות בקיום ההתמכרות.
להסתכל למציאות בעיניים עלול להיות אחד הדברים המאיימים ביותר שאנו עשויים לחוות. הדבר קשה במיוחד כאשר אנו יודעים שהמציאות לא פשוטה. אנחנו לא רוצים להתבונן במגרעות שלנו ואנחנו לא רוצים להכיר בחסרונות שלנו כיוון שאם נעשה זאת נצטרך לעשות משהו בעניין.

אם האדם לא מקבל את העובדה שיש לו בעיה, הוא לא יקבל את זה שהוא צריך להשתנות. לכן, כאשר חברי משפחה או בני/ות זוג רוצים לשנות את המכור, הדבר מאוד מורכב. חלקם רוצים שנבצע שיחת עימות קשה כדי לעורר אותו מההכשה. בפועל הדברים הם לא תמיד כך. עימות עלול ליצור אווירה מאיימת וחוסר שיתוף פעולה עם המטפל. למעשה, עימות אינו קו הפעולה הראשון בטיפול בהתמכרויות. ההפך, בטיפול נפשי, יצירת אווירה מוגנת ותחושת אמון, חקירת מוטיבציות אישיות וערכים, בירור מטרות ורצונות הם אלו שפעמים רבות מאפשרות את ניצני השינוי. נכון, זה לוקח זמן וסבלנות. שינוי זה לא תמיד תהליך מהיר ופשוט.


“You can’t wake a person who is pretending to be asleep”
Navajo Proverb

טיפול בהתמכרויות - כמה פגישות צריך? כמה מהר עושים את השינוי?

"כמה מהר אצליח לעשות את השינוי?" היא אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנו נשאלים.
משמעות השאלה היא, כמובן, תוך כמה פגישות האדם יצליח להשתחרר מההתמכרות.
זה עשוי להישמע מפתיע אבל הרבה פעמים דווקא החלק הפשוט הוא להפסיק עם ההתנהגות הממכרת – "להיכנס להימנעות". החלק היותר מורכב הוא איך להתמיד בשינוי.
טיפול בהתמכרויות הוא לא "ריצת ספרינט" (ריצה לטווח קצר), אלא יותר ריצה למרחקים ארוכים. אנו מעוניינים ליצור שינוי ארוך טווח.

אחת הבעיות הנפוצות שצפות בתקופת ההימנעות היא תחושת הריקנות. תחושת הריקנות מאופיינת בתחושת חוסר, שעמום, חוסר תכלית, חוסר משמעות עד כדי תחושת דכדוך ועצבות. התחושה היא שהעיסוק הקודם (ההתמכרות) היווה נחמה ומילוי (הגם רגעי) לאותה תחושת ריקנות. האדם מרגיש שהדרך היחידה למלא, ולו למספר רגעים, את אותן תחושות של חיסרון, שעמום ושיגרה היא דרך הריגוש וההנאה שמספקת ההתנהגות אליה הוא מכור. כתוצאה, ויתור על מושא ההתמכרות עלול להיתפס כדבר כואב ולהוביל לתחושת אובדן.

 

טיפול בהתמכרויות - איך מתמודדים עם תחושת ריקנות?

ההתמודדות היא במספר מישורים. במישור האחד נתחקה אחר שורשי תחושת הריקנות. נגלה דרכים למלא את הריקנות באופן שבריא לאדם ולסביבתו וגם כיצד להכיל את הריקנות – כיצד להמשיך את החיים למרות שמידיי פעם היא תבוא לבקר. נלמד כיצד לחיות עם כאבי ואתגרי החיים בצורה בריאה ונתרגל דרכים מיטיבות להתמודד עם רגשות שליליים כמו גם עם רגשות חיוביים. חלק מהלימוד הוא גם לתרגל איך לאהוב ולהעריך את עצמך באמת ולמחול על טעויות העבר.

נשמע מורכב? בתהליך העבודה המשותף נבנה את הדרך לאט לאט. מתוך תהליך של היכרות ובניית דרכי התמודדות שמותאמים לצרכים שלך ולסגנון חייך. זהו תהליך מאוד אישי ששונה מאוד מאדם לאדם.

באתר תמצאו מידע גם אודות גמילה מקניות, גמילה מהימורים, טיפול בהתמכרות לעבודה, טיפול בהתמכרות לפורנו, טיפול בהתמכרות למין ועוד.

אבני היסוד בטיפול בהתמכרויות עם ד"ר ענבר כהן הם עבודה מתוך העצמה ומתן מרחב בטוח ומכיל להתנסות, שינוי וצמיחה. העבודה תמיד ממקום של העצמה, אופטימיות ואמונה בכוחות ובמשאבים הקיימים בכולנו.
לתאום פגישה פרונטלית או בזום בנוחות ביתכם, צלצלו למספר 052-6909091 או השאירו את פרטיכם בטבלה שבתחתית הדף ונחזור אליכם בהקדם.

NLP טיפול בהתמכרויות - ד"ר ענבר כהן

מנקודת הראות של NLP האדם הסובל מהתמכרות, מתמודד עם קונפליקט פנימי – קיימים בו שני חלקים שונים ולכל חלק רצונות ומאווים משלו: "חלק" אחד שלו רוצה להמשיך עם ההתמכרות בעוד ש"חלק" אחר מתנגד להתנהגות זו ורוצה להפסיק אותה. דוגמא לקונפליקט פנימי – רוצים להיגמל מעישון סיגריות אך בפועל ממשיכים, מבטיחים להתחיל ביום ראשון דיאטה אך בפועל ממשיכים לאכול כרגיל וכאשר נכנסים לתוכנית ניהול כלכלי נכון, ממשיכים לקנות ללא בקרה.


אחד הדברים הבולטים אצל המכור הוא שלרוב שני החלקים אינם פועלים בו זמנית – כאשר "חלק" אחד מופיע השני נעלם ולהפך. כך כאשר אדם הולך לטיפול, הוא הולך מתוך רצון אמיתי לעשות שינוי ולהיגמל. מובן שהחלק ששולט בעניינים ברגעים אלו הוא "החלק שרוצה שינוי, שליטה, גמילה". זה החלק שמגיע למפגש עם המטפל. ובאמת – במפגש עם המטפל האדם מסכים עם הנאמר ובטוח שהפעם הוא ישתנה.
הבעיה היא, שכעבור זמן מה, מתעורר ועולה "החלק" שרוצה להמשיך עם ההתמכרות (רוצה להמשיך לקנות, רוצה להמשיך להמר), שרוצה להמשיך עם הפעילות הישנה והאדם מוצא את עצמו שוב חוזר ל"מעגל השימוש".


כך נוצר מצב שבמפגש המטפל פוגש אדם סופר אמביציוזי לעשות שינוי, בעל רצון, תובנות והתמדה, אך משום מה, בין המפגשים העבודה הטיפולית מתמוססת והאדם אינו מתקדם בתהליך השינוי.
רוב הגישות הפסיכולוגיות המסורתיות אינן מתייחסות לבעיה זו. עבורן האדם שנמצא בחדר הטיפול הוא אותו האדם שנמצא תחת השפעת ההתנהגות הבעייתית. הנחה זו בעייתית כיוון שלרוב "החלק" שמגיע לפגישה עם המטפל הוא דווקא החלק עם המוטיבציה להשתחרר מהתלות – החלק שרוצה בשינוי. אם כך, איך מטפלים בחלק שדווקא רוצה להמשיך עם ההתנהגות הבעייתית? זו שעולה בכם כשאתם לבד?


באופן כללי, כדי להשיג את המטרות שאתם מציבים לעצמכם וכדי לנוע בחיים בתחושת חופשיות וזרימה כדאי לפתור קונפליקטים פנימיים וליצור שלום ושיתוף פעולה בין כל החלקים הקיימים בנו. היות שחלקים רבים אינם מודעים לנו ומנהלים אותנו מתוך "התת מודע" יש לבחור בתהליכים שיודעים ליצור את התקשורת עם חלקים אלו במקום בו הם נמצאים – בתת מודע.


ל- NLP יש מגוון טכניקות מגוונות כדי להפגיש את שני החלקים: ניתן להשתמש בטכניקה בשם "איחוד ויזואלי" (visual squash) – טכניקה של NLP לפתרון קונפליקט פנימי, טיפול ליישור פנימי (alignment therapy) וטכניקת מיטוט עוגנים – טכניקה שעוסקת בחיבור שני מצבים מנוגדים (כגון פחד עם ביטחון עצמי). בעבודה עם ד"ר ענבר כהן נשתמש בטכניקות השונות כדי להקל ולהאיץ את תהליך השינוי. הטכניקות הן מהירות, מעצימות ומצליחות לייצר שינוי ממקום חיובי ואופטימי.

אם אתם מרגישים שאיבדתם שליטה על ההתנהגות שלכם, שאתם פועלים "על אוטומט" ושהגיע הזמן לעשות שינוי, הגעתם למקום הנכון. ד"ר ענבר כהן, מזמינה אתכם להתחיל תהליך של טיפול, שינוי וצמיחה. התכנים לעבודה כוללים זיהוי טריגרים, הקניית אסטרטגיות להתמודדות נכונה עם הדחפים, מניעת "מעידה" והתמודדות עם "מעידה" ושינוי מחשבות מגבילות. בנוסף, מתוך הבנה שלעיתים קרובות ההתמכרות היא מנגנון בריחה מקשיים, במידה ויש צורך, מביאים ריפוי וההחלמה לתכנים נוספים שעולים מהעבר או ההווה. אתם מוזמנים לעשות את הצעד הראשון ולצלצל לטלפון שמספרו 052-6909091 או שתשאירו את פרטיכם בטבלה מטה ונחזור אליכם בהקדם. המפגשים  פרונטליים או דרך הזום.

גם מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד אחד קטן....

אתם מוזמנים לבצע את הצעד הראשון

לקבלת פרטים ותאום פגישה ראשונית עם ד"ר ענבר כהן השאירו פרטים או צלצלו
לטלפון שמספרו 052-6909091

דילוג לתוכן